Wat kunt u doen bij warmte?

De ene persoon kan beter tegen de warmte dan de andere. Hieronder enkele tips wat u kunt doen bij hitte.

– Sluit de gordijnen overdag;

– Gebruik luchtige kleding (katoen) en eventueel een hoed;

– Kook in de ochtend en zet dit klaar voor in de avond, of kies voor een maaltijdsalade;

– Sla wat extra boodschappen in, zodra er warme dagen aankomen of ga zo vroeg mogelijk boodschappen doen;

– Koop wat meer fruit, omdat bij warm weer de behoefte aan voedsel minder is, maar fruit er vaak wel trek is in fruit.

– Wassen geeft een minder benauwd gevoel dan douchen of in bad;

– Houd een siësta tussen 12 en 16 uur;

– Maak je gezicht, hals en polsen nat, neem een voetenbadje of leg een natte handdoek in je nek;

– Slaap fris door luchtig beddengoed en vervang het dekbed door een laken;

– Drink minimaal 1,5 liter vocht per dag;

– Gebruik wat zoute snacks voor het op peil houden van uw zoutgehalte;

– Houd de deuren en ramen overdag gesloten;

– Laat overdag de zonwering neer;

– Ventileer in de nacht;

– Plaats mogelijk ventilatoren;

– Zet warme apparaten (zoals lampen / spots) uit;

Let goed op elkaar. Bel op afgesproken tijden of vraag anderen jou te bellen. Als een mantelzorger op vakantie gaat, zorg dan dat je de zorg overdraagt aan buren, familieleden of de thuiszorg.

De overheid heeft een nationaal Hitteplan, deze vind u hier.